しあわせになる英語 English for Happiness

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腦の中のエンドレステープを止める。「マインドフルネスを始めたいあなたへ」その2

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マインドフルネスの瞑想が、脳の疲れを減らし、集中力を養うことに効果があるのは、
すべての余計な思考を「止める」から。禅僧ティク・ナット・ハンは、そのことを
「脳の中のエンドレステープを止める」と巧みに比喩していますが、マインドフルネス
大流行のきっかけをつくった、ジョン・カバットジンの、同じ内容に関する解説を
バイリンガルでご紹介します。原文に触れることで、理解を深めていただけたら
幸いです。

 

We tend to be particularly unaware that we are thinking virtually all the time.
The incessant stream of thoughts flowing through our minds leaves us very little respite
for inner quiet. And we leave precious little room for ourselves anyway just to be,
without having to run around doing things all the time.

私たちは、実質的にいつでも何かを考えているということに、とりわけ気づかないで
いる傾向にあります。絶え間なく次から次へと心に浮かんでくる考えのおかげで、
私たちの心は静かにしている暇があまりありません。そして、常に何かしらやりながら
走りまわることなくただそこに存在するためだけの、貴重な小さい空間からも、私たち
は出て行ってしまうのです。

 

Our actions are all too frequently driven rather than undertaken in awareness, driven
by those perfectly ordinary thoughts and impulses that run through the mind like
a coursing river, if not a waterfall. We get caught up in the torrent and it winds up
submerging our lives as it carries us to places we may not wish to go and may not even
realize we are headed for.

私たちは常に意識的に行動をとっているというより、まるで滝か流れる川のように
心を走り抜ける、ごくごく普通の考えや衝動にいつも駆り立てられて行動しているの
です。そして私たちは激流に巻き込まれ、その激流によって、いきたくないところや
向かっているとさえ気づかないようなところへと連れていかれ、私たちの人生は
沈められてしまいます。

 

Meditation means learning how to get out of this current, sit by its bank and listen to it,
learn from it, and then use its energies to guide us rather than to tyrannize us.
This process doesn’t magically happen by itself. It takes energy. We call the effort
to cultivate our ability to be in the present moment “practice” or “meditation practice.”

瞑想とは、この流れから抜け出し、岸に座り、耳を傾け、そこから学び、制圧される
のではなく導いてもらうためにそのエネルギーを使うにはどうすればいいかを学ぶこと
です。この過程は、まるで魔法のように勝手に起こるわけではありません。エネルギー
が必要です。今のこの瞬間に存在するための能力を養う努力を、私たちは「行」や
「瞑想の実践」と呼んでいます。

 

People think of meditation as some kind of special activity, but this is not correct.
Meditation is simplicity itself. As a joke, we sometimes say: “Don’t just do something,
sit there.” But meditation is not just about sitting, either. It is about stopping and
being present, that is all. Mostly we run around doing. Are you able to come to a stop
in your life, even for one moment? Could it be this moment? What would happen
if you did?

瞑想というと人は、何か特別な活動なのではないかと思うものですが、厳密にそうとも
いえません。瞑想とは、シンプルさそのものです。私たちは冗談でこんなことを
いったりします。「何かをするのではなくて、ただ座りなさい」。とはいっても、
瞑想はただ座ればいいというわけでもありません。瞑想とは、立ち止まり、その瞬間に
存在するということ、それがすべてです。私たちは通常、忙しく何かをして過ごして
います。あなたは自分の人生の中で、一瞬でも立ち止まることができますか?今この
瞬間にできますか?もしそうしたら、何が起こるでしょうか?

 

TRY: Stopping, sitting down, and becoming aware of your breathing once in a while
throughout the day. It can be for five minutes, or even five seconds. Let go into full
acceptance of the present moment, including how you are feeling and what you perceive
to be happening. For these moments, don’t try to change anything at all, just breathe and
let go. Breathe and let be. Die to having to have anything be different in this moment;
in your mind and in your heart, give yourself permission to allow this moment to be
exactly as it is, and allow yourself to be exactly as you are. Then, when you’re ready,
move in the direction your heart tells you to go, mindfully and with resolution.

エクササイズ

一日の中でときおり、立ち止まり、座り、そして呼吸に意識を向けてください。
五分でも、五秒でもかまいません。自分が何を感じているか、そして何が起こって
いると感じるかを含め、今この瞬間をすべて受け入れるよう身を委ねてください。
そうしている間、何かを変えようとせず、ただ息をして手放してください。呼吸をして
そのままにしてください。この瞬間、何でもいいから変えたいという衝動を抑え、
あなたの頭と心の中で、この瞬間をまさにこのままにしておくこと、そしてありのまま
の自分でいることを自分自身に許してあげてください。そしてあなたの準備が
できたら、あなたの心が訴えてくるその方向へと、マインドフルかつ毅然と
進んでください。

 

Wherever You Go, There You Are: Mindfulness meditation for everyday life (English Edition)

Wherever You Go, There You Are: Mindfulness meditation for everyday life (English Edition)

 

  

マインドフルネスを始めたいあなたへ 毎日の生活でできる瞑想:Wherever You Go, There You Are

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