しあわせになる英語 English for Happiness

共に学ぶ「お役立ち」プログをめざします。

待ち時間を楽しむ智慧とコツ。退屈や焦り、苛立ちから解放される方法。「ブッダの時間」その20

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銀行やレストラン、スーパーマーケット、病院などで長い列に並んでいるあいだ、
時間を上手に使う技術があると言います。時間の主導権を、時計の針ではなく、
あなたが握るための実用的な方法を、アメリカ生まれのチベット僧ラマ・スールヤ・
ダスが紹介してくれています。

 

 1.PICK THE LONGEST LINE AT THE CHECKOUT COUNTER.

That way, you won’t be disappointed. And to your surprise, you may find that it moves
more quickly than the lines around you. Smile at the frustrated customers (that used
to be you!) who picked the shortest one. By just walking to the back of the longest line,
you can transform the atmosphere in the room, slow down the pace, and change
people’s perception of time.

一 レジカウンターで、一番長い列に並ぶ。

順番が遅くなったからといって、がっかりしなくてすみます。それに、ひょっと
したら、他の列よりも意外に進みが早いかもしれませんよ。かつてのあなたのように、
一番短い列を選んでイライラしている他の買い物客に、余裕の笑みを向けましょう。
一番長い列の後ろに着くという、たったそれだけのことで、まわりを取り巻く空気が
一変します。流れがゆるやかになって、時間に対する認識が変わります。

 2.CHANT SILENTLY.

Chant “Om mani padme hum,” the main Tibetan Buddhist mantra, or any other calm,
peaceful chant, to soothe your mind and spirit and bring you back to center.
Or memorize and recall your favorite poems.

二 心の中でマントラ真言)を唱える。

チベット仏教でもっとも重要とされる「オム・マニ・ペメ・フム」もしくは他の
心休まる詠唱でもかまいません。心や魂を静めて、もう一度、自分を自分の中心に
戻します。好きな詩を覚えたり、思い出したりするのもいいでしょう。

 

3.DISCOVER THE SPACE AROUND YOU――the rhythm of the sounds, the texture
of the setting, the voices and movement of those in your midst coming and going. Don’t
label. Simply relax into time and take it all in.

三 まわりの空間を見出す。

周囲の音のリズム、待っている場所の内装が持つ感触、心に浮かんでは消えていく
動きや、内なる声を感じます。それらを判断したり、分類したりしてはいけません。
ただ、時の中でリラックスして、すべてをありのままに受け入れます。

 

4.DO THE SHUNI MUDRA, HOLDING THE TIPS OF YOUR MIDDLE FINGER AND
THUMB TOGETHER.

This is a classic hand gesture or silent meditation for cultivating patience. These fingers
are associated with the lung meridian and the heart governor meridian, respectively, and
will harmonize your breathing, circulation, and Chi energy flow. This works anywhere,
anytime: in line, arguing with your spouse, meeting with your boss, or jetting across
the country.

四 中指と親指の先を合わせて、印を結ぶ。

印とは古くから伝わる、手のポーズ(印)を用いた沈黙の瞑想法で、忍耐力を養う
効果があります。二本の指はそれぞれに、手の大陰肺経(たいいんはいけい)と手の
厥陰心包経(けついんしんぽうけい)につながっていて、呼吸と血行、気の流れを
整えます。この瞑想は時と場所を選びません。列に並んでいるときも、夫婦げんかの
最中や上司とのミーティング、飛行機で移動しているあいだでも行なうことが
できます。

 

Buddha Standard Time

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人生を劇的に変える〈ブッダの時間〉

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