しあわせになる英語 English for Happiness

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たとえば渋滞時。マインドフルネスを有効活用するチャンス。「ブッダの時間」その15

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時間を無駄にしていると感じる時。マインドフルネスを実践すれば、集中力や
洞察力を高める良いチャンスに変えることができると言います。アメリカ生まれの
チベット僧ラマ・スールヤ・ダスが、そのやり方を詳しく解説してくれています。

 

Begin by bringing your attention to every detail, moment by moment. Instead of wishing
you were somewhere else, observe the cars around you, stopping and starting of the
traffic pattern, the smell of the summer air coming in your window or your heater
as it keeps you warm in the winter, and the state of your own mood as well. Notice that
you are actually sitting in your car and not just “going somewhere.” Feel the sensation
of the seat upon your thighs and buttocks. Notice whether your body feels hungry, stiff,
tense, anxious, or relaxed. Notice whether you’re upset about being stuck in gridlock,
whether you’re anxious about other parts of your life, whether you feel alert or sleepy.
Notice the itch on your nose and the way your toes feel in your shoes. Notice the details
of the people in the cars around you――whether they seem happy, bored, preoccupied,
or calm.

まず、刻々と変わる周囲の状況ひとつひとつに、注意を向けてください。一刻も早く
抜け出したいという気持ちは忘れて、近くにいる車、渋滞の様子、窓から入ってくる
夏の風の匂い、冬の車内にただようヒーターの匂い、そして自分自身の気分を観察
します。「どこそこに向かっている」自分だけでなく、車のシートに納まっている
今の自分に注意を向け、腿や尻に感じるシートの感触を味わいます。お腹が空いて
いる、体が硬くなっている、緊張しているといったことや、心配している、リラックス
している、そういったことです。渋滞に巻き込まれて腹を立てたり、他にも、生活の
悩みを抱えている、ちゃんと目が覚めている、あるいは眠い、鼻がむずむずしている
といったことにも気づきます。靴の中の指先はどんな感じでしょう。周りの車にいる
人たちの様子は?楽しそう、退屈している、ぼんやりしている、それとも落ち着いて
いますか。

 

Notice the sunny or cloudy day, the sounds of cars inching forward, the traffic copter
whirring overhead, maybe the chirp of a bird. Notice the stream of thoughts and
emotions going through you as you observe the changing scene around you. Notice
whether you are impatient and angry about the sheer waste of time, and notice
what other drivers and passengers seem to be feeling. Notice whether you feel
sympathy toward them (misery loves company) or resentment, envy, pity, or
some other emotion. Notice whether your sympathy, understanding, and compassion
grow or diminish as you slip effortlessly into Full Connection Meditation.

空が晴れているか、曇っているかにも気づいてください。のろのろと進む車の
エンジン音や、頭上で旋回する交通管制のヘリコプターの音、鳥のさえずりは
聞こえるでしょうか。周囲の景色が変わるにつれ、心を流れていく思いや感情にも
気づきましょう。時間の浪費に耐えかねてイラついていますか。他の車の人たちは
どう感じているでしょうか。その人たちを”同病相憐れむ”で同情しているのか、
それとも敵意、嫉妬、憐れみなどを感じている、どちらでしよう。自分の同情、理解、
思いやりが、<つながりの瞑想>にすんなりと入るにつれ、膨らんでいくのか、しぼんで
いくのかにも気づいてください。

  

Notice with an alert and vigilant mind, yet try to remain unattached to any of it. It’s all
small stuff, and there’s no need to sweat it, as the saying goes. It’s merely the flotsam
and jetsam of raw, unmediated experience. Let it go; let it all come and go. Notice
the larger stuff: the trajectory of your life; the long and winding road of time. Imagine
what kind of insight could turn the experience of  sitting in traffic, right here and now,
into one of the most memorable moments in your life.

注意深く、怠りなく気づいて、気づいたことにはいっさい捉われないようにします。
それらはどうでもいいような事柄なので、よく言うように、細かいことにはこだわら
ない、です。すべて未熟で浅い経験から出たがらくたですから、放っておきましょう。
それよりもっと大切なことに心を留めてください。人生の軌跡、曲がりくねった時の
流れに心を留めるのです。そしてどういった考え方をすれば、今、ここで交通渋滞に
巻き込まれている体験を、人生の忘れられない瞬間に変えられるのかについて考え
ます。

 

And guess what? While you have occupied your mind with noticing all these things,
time has slowed and even disappeared. You feel calm and grounded. You have
gracefully accepted things as they are. Perhaps you even avoided being in an accident
by staying put for that time period. Most important, you have used the opportunity to be
meaningfully engaged in what you are doing. You have turned from vegetating
to meditating.

すると、どうでしょう。あらゆることに注意を払っているあいだに、時間の流れが
遅くなり、ときには消えてしまっていることに気づくでしょう。ものごとを素直に、
あるがままに受け入れたおかげです。気持ちはおだやか且つ、静かです。もしか
したら、のろのろ運転のおかげで交通事故に遭わずに済んだかもしれません。でも、
もっとも肝心なのは、そのやりきれない時間を、自分の行動に注意を向けるという、
意義あることに使った事実です。ぼんやりと無為に過ごす代わりに、瞑想したことに
なるのです。

 

Buddha Standard Time

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人生を劇的に変える〈ブッダの時間〉

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